november 03, 2016

Företaget & moddare....

Det var ett tag sedan vi bloggade på Japanspel, vilket beror på att vi fokuserat på andra kanaler, såsom youtube, instagram, twitter och facebook.

Det tar ju rätt mycket tid att skriva blogginlägg om enstaka spel och numer har jag inte tid spendera fredagkvällen med att spela ett spel och göra video, som jag sedan skriver ett blogginlägg om. Det kan ses som positivt för företaget kanske.

Vi hade så mycket jobb att mellan oktober 2015 till april 2016 hade jag tidvis en kille som hjälpte till med packning och lägga upp nya annonser eftersom jag inte hann med. Och så har vi haft mässor att sköta om. Snart dags för Retrospel i Parken i Vetlanda, lördag 12 november. Kristin åker dit med en del grejer.

Vi är inte direkt något stort företag såsom Spel & Sånt, som är tre personer med en stor trailer och de verkar duktiga. Om de lyckas leva på det vet jag inte. I princip ingen som har lokal för retrospel lyckas leva särskilt bra på det. Anledningen är att hyror är höga och så har man skatter och moms och man måste konkurrera med alla privatsäljare som inte betalar skatter och moms.

Inget ont om privatsäljare, även om det kan irritera mig att se vissa privatsäljare på mässa efter mässa som uppenbarligen köper och säljer för att tjäna pengar (dvs, i praktiken driver företag).

Finns många andra engagerade och kunniga företagssäljare med rimliga priser numer tycker jag.  Såsom Nostalgibutiken och Mediapalatset. Att köpa in PAL spel är förmodligen mycket enklare än att köpa allt från Japan dock. Det hade varit ännu enklare driva företaget om jag haft en stor hög med pengar att ta av eller haft folk som hjälpt med t.ex. bokföring eller köra till mässor.

Nåväl, Japanspel har funnits sedan 2011 och de flesta kunder har varit nöjda. Vi har återkommande kunder sedan innan jag startade företaget. I ett fåtal fall har det blivit problem och irriterat, i vissa fall pga det varit lite stressigt här och kanske var jag lite snabb med mejlen. Det har blivit bättre med åren också eftersom att lönsamheten blivit bättre och det då känts mindre som att man har kniven på strupen. Samt så har jag numer mera sällskap att bolla problem med, och det minskar stressen väldigt mycket när man inte är ensam med att ta allt.

Vi har för övrigt pga tidsbrist inte möjlighet att mejla om vilka spel vi tycker är roliga eller ge tips om för och nackdelar med olika handkontroller, osv. Vi har inte tid att diskutera pris fram och tillbaka, ge godtyckliga kompisrabatter, ta 10 bilder från olika vinklar på varje spel. Eftersom Japanspel fortfarande bara är en heltidsanställd + kollegor och det är mycket som ska göras varje dag i form av att rengöra och testa spel, lägga ut nya annonser, ta foton, ge support, packa och posta varor, etc. Men vi besvarar i princip alla mejl, ibland lite kortfattat. Annars mejla igen.


Så, det var lite bakgrundshistoria och lite info om var läget är nu.
Lite om info om moddning av konsoler.

Vi har moddat ganska många konsoler men det är konstant problem att få tag på folk som är kunniga och villiga att göra det. Vi har haft några annonser på facebook och har fått tag på några som kunnat hjälpa, men det är mycket som måste stämma för att det ska bli en relation som går att bygga på. Senaste personen var trevlig och jag hade gott hopp om långtidssamarbete, han moddade en del inledningsvis men fick sen tidsbrist och konsolerna han moddade drabbades av mystiska fel i princip hälften av fallen. Så nu har vi fått dra ner igen.

Vi brukar fixa att modda konsoler eller flasha spel inom 2 veckor på de saker som handlas av oss, men saker som skickas in kan ta längre tid eller så säger vi nej.


Vi har andra moddare som hjälpt mycket men det är något de gör som hobby mer än som inkomst. Tiden det tar att testa, modda, testa igen, och sen kanske felsöka osv, är ofta betydligt längre än ersättningen jag kan ge dem. Så nu drar vi, för ungefär 15:e gången, ner på moddningen igen. Efter de senaste omständigheterna tror jag inte jag kommer annonsera efter fler moddare eftersom det varit oerhört mycket jobb och kostnader när hälften av konsolerna gått sönder hos moddaren. Förtjänsten på en moddad konsoler är så låg att jag i princip tjänar mer på att sälja ETT minneskort än en moddad konsol som tar mycket längre tid med testning och skicka fram och tillbaka för moddning, osv.

Kanske är det chipsen som varit sönder och inte konsolerna, jag vet inte. Man köper chips från Kina för att modda med och de fungerar tyvärr inte alltid som de ska. De är även känsliga för statisk elektricitet, och det är inte alla glada amatörer som tänker på det när de moddar. Då drabbas chipsen av småskador som inte märks med en gång men efter ett tag så dör de eller konsolen får mystiska fel.

Hur som helst är jag mycket tacksam för de som hjälpt mig modda genom åren, vissa som hjälpt mig sedan 2011 och de är duktiga med ungefär 95% "success rate" skulle jag tro (ingen i världen har nog 100% pga det är omständigt med begagnade konsoler, chips, osv).

Jag hoppas kunna fortsätta att skriva fler blogginlägg som detta framöver. Det kommer bli på svenska och handla mer om Japanspel än om enstaka spel.

/ Fredrik, Japanspel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar